education

education

The current situation of graduate programmes in Italy exploring the discipline of Architectural Conservation is highly articulated.

The most relevant number of graduate programmes offering courses in Restoration are found in Architecture courses. They are available either as part of more traditional single cycle courses (LM-4 CU) or numerous courses structured as 3+2 year courses (L-17 + LM-4); other courses include programmes in Building Engineering-Architecture (also under the LM-4 CU). There are also three-year programmes in Civil Engineering and Building Systems L-23, the most recent single cycle programmes in Conservation and Restoration of Cultural Heritage (LMR 02 – for Restorers) and analogous two-year courses (LM‐11), for the most part offered in former Science Faculties based on a philosophy that had already produced three-year L-43 courses in Diagnostics and Conservation of Cultural Heritage; courses that often include lessons in Architectural Restoration.

The disciplines of restoration exist in many forms and under various titles: from the most traditional, such as Theories and History of Restoration and Laboratories in the Restoration of Monuments (or Architecture), to more modern examples, such as Foundations of Conservation of Historical Constructions, Culture and History of Heritage, Diagnostics, etc… to many Laboratories integrated with complementary disciplines, in some cases also listed as Ateliers.

The presence and distribution of these courses across Italy is both considerable and capillary.

Visitors can access an interactive map to visualise all locations offering courses in Architecture (single cycle and 3+2) and Building Engineering-Architecture in Italy for the academic year 2020-21, all with relative links.

This survey is the result of the progressive efforts of the Work Committee on questions of education coordinated, until 2020, initially by Renata Prescia and Emanuele Romeo, and successively by Maria Grazia Ercolino and Michele Zampilli.

Patrimonio Archeologico tra Conoscenza, Prevenzione e Restauro | Incontri di Studio

Patrimonio Archeologico tra Conoscenza, Prevenzione e Restauro | Incontri di Studio

11-12 novembre 2022
Aula Rabitti, Dipartimento di Architettura, via Toledo 402, Napoli

Segnaliamo con piacere gli incontri di studio organizzati entro le attività del Master in Restauro e Progetto per l’Archeologia (Università degli Studi di Napoli Federico II), coordinato dalla Professoressa Valentina Russo: Patrimonio Archeologico tra Conoscenza, Prevenzione e Restauro.

read more
Paesaggi Culturali a rischio. Sguardi Incrociati e progetto | RISCAPE

Paesaggi Culturali a rischio. Sguardi Incrociati e progetto | RISCAPE

30 settembre 2022 ore 10.00
Dipartimento di Architettura (DIARC), Università degli Studi di Napoli Federico, II Sala del Consiglio, Palazzo Latilla, Napoli
Ms. teams https://bit.ly/3C1umLE

Il 30 settembre 2022 si svolgerà il Seminario tematico “Paesaggi Culturali a rischio. Sguardi Incrociati e progetto”, organizzato nell’ambito del Master di II Livello a.a. 2021/2022 “RISCAPE. Paesaggi a rischio. Il progetto di paesaggio nei territori vulnerabili”, il quale affronta il tema delle letture interdisciplinari di contesti paesaggistici caratterizzati da complesse questioni ambientali.

read more
Premio Gian Paolo Treccani Storia Urbana 2022

Premio Gian Paolo Treccani Storia Urbana 2022

30 settembre 2022 ore 14.30
Brescia Università degli Studi – Dipartimento di Ingegneria civile, Architettura, Territorio, Ambiente e di Matematica

A sei anni dalla sua scomparsa, «Storia urbana» promuove la seconda edizione del Premio dedicato alla memoria di Gian Paolo Treccani e istituito allo scopo di premiare i saggi più meritevoli pubblicati sulla rivista.

read more

communications

In ricordo di Roberto Sabelli

Roberto Sabelli (1957-2022) è stato Professore Associato di Restauro presso il DiDA dell’Università degli studi di Firenze. Laureato in Architettura a Firenze con il massimo dei voti (1983), fin da questa occasione si è avvicinato alle tematiche della conservazione delle aree archeologiche con una tesi sulle Terme Romane di Fiesole (relatore G. Rocchi)…